Oletko kyllästynyt  syömään leipäsi aina kutakuinkin samoin päällystein?

No niin minäkin! Tuntuu, että talven pimeyden ja kylmyyden keskellä kroppa oikein huutaa lisää vitamiineja ja vireyttä vihreistä kasviksista. Olen koonnut tähän postaukseen täsmäiskuja muutamasta perusyrtistä, joista voit loihtia käden käänteessä supermaukkaan ja vaihtelua leivänpäälle tuovan pestolevitteen. Lähde rohkeasti uudistamaan makumaailmaasi ja kerää siinä samalla vitamiinibonuksia päivääsi!

Nautinto on itsessään hyvä, ainoa hyvä asia. – Jeremy Bentham

Yrtit ilostuttavat niin reippaan vihreällä olemuksellaan, tuoksuillaan että hurmaavilla makunautinnoillaan. Eikä siinä vielä kaikki! Kaiken hyvän lisäksi niillä on paljon lääkinnällisiä ominaisuuksia, joilla voit tukea ihan huomaamattasi hyvinvointia ja terveyttäsi. Ota sinäkin yrtit osaksi arkiruokaasi ja huomaat niiden taipuvan moneen käyttötarkoitukseen niin smoothiesta aina leivän päälle asti.

Korianteri, yrttiruoka, kotitekoinen pesto, Valon Kammari

Haluan nyt esitellä sinulle yksinkertaisen keinon kuinka lisätä yrttien määrää päivässäsi ja kenties innostua yrttien käytöstä keittiössä. Nimittäin pestolevite, jonka saat pyöräytettyä kymmenessä minuutissa! Pesto sopii mainiosti niin levitteeksi, ruokien lisukkeeksi tai pastaan yhdistettynä. Jos et siis saa tuhottua kaikkea leivän päälle, niin yhdistä sitä rohkeasti muuhun ruoanlaittoon.

Tässä lyhyesti tietoa muutamasta peston raaka-aineeksi sopivasta perusyrtistä, joita lyötyy ihan kaupan hyllyiltä ympäri vuoden. Keväällä ja kesällä voit uudistaa pesto-ohjetta käyttämällä omalta pihalta tai muualta puhtaasta luonnosta kerättyjä villivihanneksia kuten nokkosta tai vuohenputkea.

Basilika

Ah ihana basilika! Omassa arjessani basilika johtaa suosikkiyrtin asemaa, sillä useimmiten jo sen huumaava tuoksu saa mielialani kohoamaan. Ominaisuuksiltaan se on ruoansulatusta edistävä ja rauhoittava, ja sillä voidaan helpottaa ruoansulatukseen liittyviä kouristuksia sekä turvotusta. Basilika kirkastaa ja selkiyttää ajatuksia sekä virkistää mieltä väsymyksen iskiessä. Kokeile sinäkin!

Persilja

Tällä suomalaisen keittiön perusyrtillä, persiljalla, on laajasti erilaisia lääkinnällisiä ominaisuuksia. Se sisältää myös runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita, joista mainittakoon mm. rauta, C-, A- ja E-vitamiinit. Persiljalla saat vauhtia kehon nestekiertoon, vähennät turvotusta sekä tuet munuaisten toimintaa (erityisesti juhlinnan jäljiltä). Persilja raikastaa myös hengityksen ja vahvistaa immuunijärjestelmää. Voiko tämän mainiompaa yrttiä ollakkaan!

Korianteri

Korianteri on itämaisen keittiön perusyrtti. Toiset hurmaantuvat sen voimakkaaseen ja hieman persoonalliseenkin makuun, toiset taas eivät voi sietää silmiinsäkkään. Ominaisuuksiltaan se on lämmittävä ja sopii erityisesti talven kylmyyteen. Korianteri helpottaa ja edistää ruoansulatusvaivoja kuten turvotusta, ilmavaivoja ja pahoinvointia sekä laukaisee kouristuksia. Se on kehoa elvyttävä ja puhdistava sekä tuo vahvistusta immuunijärjestelmään.

 

Pestolevitteen perusohje

pestolevite, persilja, siemennäkkäri, pestoa leivän päälle, Valon Kammari

Olen koonnut tähän peston perusohjeen, suuntaviitan, jonka määrät ovat suurinpiirtein. Joten tehdessäsi omaa herkku pestoasi, luota omaan makuusi äläkä pelkkää poiketa ohjeesta. Voit vaihdella ohjeeseen erilaisten siemenien välillä tai kenties käyttämällä manteleita tai cashew-pähkinöitä. Jos haluat vegaanin version, niin korvaa parmesaani oluthiiva hiutaleilla. Niistä saat kaupan päälle loistavan täydennyksen B-vitamiini varastoihisi!

 

Ainekset

1 ruukku haluamaasi yrttiä (voit laittaa enemmänkin)

n. 1 dl raastettua parmesaania

2 rkl siemeniä (auringonkukan- tai pinjansiemeniä tai pähkinöitä)

0,5 – 1 rkl sitruunamehua

1 valkosipulinkynsi murskattuna

0,5 – 1 dl laadukasta oliiviöljyä

suolaa ja mustapippuria

Työvaiheet

  1. Yhdistä kaikki raaka-aineet lukuunottamatta suolaa ja pippuria tehosekoittimeen tai kulhoon, jos käytät sauvasekoitinta. Sekoita kaikki ainekset suhteellisen tasaiseksi pestoksi.
  2. Maista pestoa ja lisää hieman suolaa ja mustapippuria.
  3. Lisää oliiviöljyä tarpeen mukaan. Itse tykkään syödä pestoni leivän päällä suhteellisen tönkkönä, jolloin pidän öljymäärän vähempänä.
  4. Ja ei muuta kuin nautiskelemaan!

Säilytä pesto jääkaapissa ilmatiiviissä rasiassa, jossa se säilyy n. viikon verran.

Vinkki!

Itse liotan n. 4-8 tuntia siemeniä/pähkinöitä ennen niiden käyttöä, sillä tämä tekee niistä helpommin sulavia ja keho pystyy tavallisesta paremmin ottamaan vastaan sen ravintoaineet. Liotus myös aktivoi niiden entsyymitoimintaa ja huuhtoo pois entsyyminestäjiä, jotka voivat heikentää ravintoaineiden imeytymistä ja häiritä aineenvaihduntaa. Lisäksi liotus tekee siemenistä/pähkinöistä rakenteeltaan hieman pehmeämpiä ja tämä sopii mielestäni pestoon oikein hyvin.

 

Sydämmellä,

Iida

 

 

 

 

 

Vastaa

%d bloggaajaa tykkää tästä: